De kinderen van nu zijn gewend aan snelle actie, ze kunnen 24 uur per dag hun favoriete tv-programma’s bekijken op de Ipad, op een whatsapp verwachten ze van jou meteen een reactie, terwijl ze zelf niet bereikbaar zijn als jij ze nodig hebt, want dan zitten ze opeens heel geconcentreerd te doen achter de Ipad of willen ze niet gestoord worden als ze met vriendinnen in gesprek zijn. De lessen op school zijn ook interactief, met filmpjes, uitleg en zelf doen. Dit alles om de korte spanningsboog gespannen te houden.

Deze week heb ik in het kader van de week van het geld een gastles gegeven op de school van mijn kinderen. Het is deze week, de week van het geld. Dit is een projectweek voor het basisonderwijs met als doel kinderen met geld om leren gaan. Onderzoek van het NIBUD heeft uitgewezen dat ook voor financiële zelfredzaamheid geldt: jong geleerd is oud gedaan.

In mijn les had ik de dynamiek van de korte spanningsboog meegenomen door af te wisselen tussen uitleg, voorbeelden, filmpjes, opdrachten en vragen van de kinderen. We hebben het gehad over het ontstaan van geld, hoe herken je vals geld, zakgeld, geld verdienen, geld sparen en geld uitgeven. Alle facetten van financiële zelfredzaamheid zijn aan bod gekomen.

Voor een van de opdrachten over geld uitgeven en geld sparen heb ik de spanningsboog van de kinderen echter op zwaar de proef gesteld. Ik heb de kinderen onderworpen aan de marshmallowtest.

Eind jaren ’60 heeft een psycholoog, verbonden aan Stanford University, een wetenschappelijk onderzoek gedaan. Het onderzoek gaat over uitgestelde beloning. Dit onderzoek wordt ook wel de marshmallowtest genoemd

De kinderen kregen aan het begin van mijn gastles over financiële rust een marshmallow. Ik vertelde ze dat ze hem gelijk mochten opeten om er nu meteen van te genieten OF dat ze hem mochten sparen om aan het einde van de les een tweede te krijgen. De kinderen in de klas gedroegen zich net zoals de kinderen in het dit filmpje

Ik zag kinderen die hem wegstopten om zichzelf te beschermen tegen de verleiding van directe consumptie. Ik zag ze aan hun marshmallow ruiken, plukken, likken, hem wegleggen en weer terug pakken. Ook werd er dwars door de les heen opeens gevraagd: “Juf, hoe lang duurt het nog, ik houd het niet meer.”

En ook hier waren er kinderen die niet konden sparen omdat de verleiding te groot was, zij gingen voor directe beloning gingen.

Aan het einde van de les heb ik de kinderen die gespaard hadden zoals afgesproken een tweede marshmallow gegeven en ook verteld waarom ik deze test met ze heb gedaan.

De kinderen die aan het Stanford onderzoek hebben deelgenomen zijn op lange termijn gevolgd. Uit die studie blijkt dat de kinderen die konden wachten en daarmee spaarden voor een tweede marshmallow, beter in staat zijn verleidingen te weerstaan. Zo ook financiële verleidingen om geld direct uit te geven, zonder eerst wat te sparen voor een buffer voor financiële rust.

Ik was blij om te zien dat mijn zoon hem had kunnen bewaren en dat ik blijkbaar iets goed doe in de financiële opvoeding. Meer over mijn financiële opvoed dilemma’s en tips voor financiële rust lees je in mijn volgende blog. Wil je zelf aan de slag met de financiële opvoeding heb ik hieronder ook nog wat leestips voor je.

gids voor financieel opvoedenGids voor financieel opvoeden. Eerst zelf sturen en dan steeds meer het stuur uit handen geven. Dat is opvoeden, en dat is lang niet gemakkelijk. Dan is het prettig om wat steun te krijgen; advies, kennis, ervaringen of bevestiging. U weet zelf waarschijnlijk het beste waarmee u verder geholpen bent. De Gids voor financieel opvoeden, is een praktisch en eenvoudig raadpleegbaar handboek, waarin alle belangrijke financiële opvoedthema’s de revue passeren; van zakgeld tot zelf verdienen, en alles wat daar tussen zit. De thema’s worden vanuit verschillende invalshoeken besproken: Bestel het boek hier

wat_kost_dat_boekWat kost dat?! Hoe word ik rijk? In dit boekje worden vragen beantwoord zoals, waarom betalen we in euro’s? Kan ik mijn zakgeld beter sparen of uitgeven? Professoren geven uitleg over geld en hoe je rijk kunt worden. En ook lees je dat meer geld niet altijd gelukkiger maakt. Voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Bestel het boek hier

boek_tel_je_geld_zakgeld_financiele_opvoedingTel je geld. 
Hét zakgeldboek van Nederland voor kinderen van 7 tot 12 jaar. Kinderen leren met dit boek wat de waarde is van geld, dat ze goed voor geld moeten zorgen, hoe je zelf een eigen administratie bijhoudt en hoe je vals geld kunt herkennen. Wil jij je kind van alles meegeven over zakgeld? Bestel dan hier het boek

Hoe gaat het bij jullie thuis met de financiële opvoeding? Kan je kind sparen of geeft het geld liever meteen uit? Laat het me weten in een reactie onder dit bericht.